Søens økosystemer
Abstrakte begreber som stofkredsløb forstås bedst igennem konkrete eksempler. En sø er en fantastisk model for et økosystem, fordi der er begrænset og veldefineret udveksling med omgivelserne, og systemet har begrænset kompleksitet. Men man lærer ikke meget af at stå ved bredden og soppe eller sejle i kano. Med skoleskibet i Ry kan søens økosystem opleves og udforskes på en helt ny måde.
Skoleskibet er et unikt ekspeditionsfartøj. Fra båden kan man kigge på søens undervandsplanter. Man kan tage prøver af bunden og af undervandsplanter, planteplankton og dyreplankton, som bringes med ind på land, og undersøges med lupper og mikroskop i den åbne skolestue ved Sønder Ege strand.
Forløbet foregår ved Knudsø i Ry med mødested ved Sønder Ege Strandpark i Ry.
Når man booker forløbet skal det derfor indgå i et planlagt naturfagligt undervisningsforløb på skolen, f. eks. om ferskvand.
Ønsker man at benytte Skoleskibet Ry uden at lade det indgå i et naturfagligt forløb, henvises der til Skoleskibets egen hjemmeside, hvor der er andre muligheder for at benytte skibet. www.skoleskibet-ry.dk
Emneord
Økosystemer: Ferskvand, økologi, økosystemer, plankton, alger, smådyr, vandplanter, fisk, fødenet,
Kredsløb: Energi, drivhuseffekten, kulstoffets kredsløb, global opvarmning, kvælstoffets kredsløb, fotosyntese, respiration.
Baggrundsviden
Udbyttet af turen er bedst, hvis eleverne har forkundskab til begreber og sammenhænge, som er beskrevet på nedenstående fem figurer. Alt efter klassetrin, kan indholdet formidles ved fortælling og fokus på tegninger, eller ved at teksten på figurerne gennemgås grundigt og diskuteres på klassen eller i grupper.
http://www.skoleskibet-ry.dk/uv-materialer/vandets-kredsloeb/
http://www.skoleskibet-ry.dk/uv-materialer/kulstoffets-globale-kredsloeb/
http://www.skoleskibet-ry.dk/uv-materialer/soeens-oekosystem/
http://www.skoleskibet-ry.dk/planteplankton-i-knudsoe/
http://www.skoleskibet-ry.dk/uv-materialer/dyr-og-planter-i-knud-soe/
Hvis der er mulighed for det, anbefales også en introduktion til søens fugle og vandplanter.
http://www.skoleskibet-ry.dk/fugle-i-knudsoe/
http://www.skoleskibet-ry.dk/planter-i-knudsoe/
Beskrivelse af undervisningsforløbet
- Kort introduktion til økosystemer og kredsløb.
- Instruktion i fangst af smådyr
- Eleverne deles i grupper. På skift sejler grupperne ud på søen, mens eleverne på land fanger smådyr.
- Alle elever samles i skolestuen, og undersøger plankton i mikroskop.
- Opsamling af resultater.
Efterbehandling på klassen
Oplevelserne og resultaterne diskuteres på klassen. Oversigter over søens kredsløb og søens organismer genses, og klassens egne resultater sættes i sammenhæng med den teoretiske viden.
Billeder og filmklip bruges evt. i præsentationer af emnet for klassen eller andre.
Resultater og links til elevers præsentationer deles med andre brugerne af Skoleskibet her på hjemmesiden: http://www.skoleskibet-ry.dk/maalinger-fra-skolebesoeg/