Kulturtilbud til daginstitutioner i samarbejde med Skanderborg Kulturskole og Skanderborg Kommune
Børnene bevæger sig ind i historiens verden og møder ting fra gamle dage. De undres, stiller spørgsmål, får svar, reflekterer, fortæller selv og sammenligner med det, de kender. Kulturtilbuddet understøtter læringsmål i forhold til pædagogiske læreplaner for daginstitutioner.
I perioder tilbyder Museum Skanderborg læringsforløb for daginstitutioner, hvor børnene kommer på en rejse gennem tiden i to forløb - Skole i gamle dage og Jul i gamle dage. Forløbene udbydes henholdsvis forår og efterår på Museum Skanderborg Perron 1.
Skole i gamle dage
I "skolestuen" står de gamle pulte. Der hænger "anskuelseplancher" om stenalderen og jernalderen. På lærerens bord ligger tavlerne klar med kridt. Der er også et spanskrør, hvis der skulle blive brug for det! Børnene undersøger ting fra skolen i gamle dage, og vi snakker om, hvad man skulle lære i skolen. Vi øver os i at skrive på tavler og lærer noget af kongerækken udenad. Og så er der frikvarter med hinkerude og gamle lege.
Jul i gamle dage
Sammen med museets formidler undersøger børnene, hvordan man holdt jul i gamle dage. Vi kigger på ting, som man brugte i juleforberedelserne i gamle dage – en kødhakkemaskine, pølsehorn, lysestøbeforme m.m. Vi hører historier om julen i gamle dage. Vi laver gammeldags julepynt og måske lidt juleknas! Og synger og leger julelege fra gamle dage.
Læringsmål i forhold til pædagogiske læreplaner
En børneomvisning og en børnebyvandring understøtter læringsmål inden for læringstemaer under de pædagogiske læreplaner og bliver derved en naturlig del af arbejdet med børnenes udvikling og deres forståelse for dem selv og deres omgivelser:
Barnets alsidige personlige udvikling:
At tage på tur ”ud af huset” er en fælles oplevelse, hvor børnene undervejs og bagefter, når der skal snakkes om oplevelserne, deler erfaringer med hinanden. Børnene må gerne spørge eller komme med kommentarer under omvisningen. Ofte er det deres bemærkninger, der styrer omviserens historier.
Omvisningen kan være en del af et projekt i børnegruppen (se de nævnte emner for omvisningen), hvor børnene deltager og eventuelt producerer noget, der fortæller om besøget i museumsudstillingen eller fra byvandringen.
Sociale kompetencer:
En tur ud af huset stiller krav til det sociale samvær. De skal lære at lytte til hinandens spørgsmål og til omviserens fortælling.
Sprog:
Ved samtale om tingene i museets udstilling og i bybilledet prøver børnene at formulere sig omkring ting, som de undrer sig over.
Kulturelle udtryksformer:
Børnene får viden om kulturhistorie og traditioner ved et museumsbesøg. De lærer om tid og rum i samtaler om alle de nævnte emner. De finder ud af, at vores samfund gemmer på historier – historier, som de kan relaterer til deres egen person, idet de forholder sig til deres egen historie gennem deres forældre og bedsteforældre og andre, som var børn i ”gamle dage”.
Børnekulturtilbud forår og efterår, så det passer til årshjulet
Børnekulturtilbuddet udbydes i en periode både forår og efterår, så den kan indpasses i de forskellige institutioners årshjul. Tilbuddet er gratis og kan benyttes af alle børn i børnehaver i Skanderborg Kommune.
Børnebyvandringer er om foråret, når vejret er til udeliv, mens børneomvisninger er om efteråret, når det er rart at være inde i varmen.
Omvisningen kan tilpasses alle alderstrin, men fungerer bedst, hvis børnene i gruppen er på samme aldersniveau. Der kan maksimalt være 20 børn på en omvisning eller byvandring ad gangen.
Børneomvisningen finder sted på Museet på Adelgade, Adelgade 5, 8660 Skanderborg.
Selve omvisningen varer ca. 35-45 min., og man må gerne spise medbragte madpakker i museets café eller i museumshaven.
Børnebyvandring foregår i den gamle bydel i Skanderborg med mødested foran Museet på Adelgade, Adelgade 5, 8660 Skanderborg. Varighed ca. 35 min. Man er velkommen til selv at besøge Museet på Adelgade efter byvandringen og eventuelt spise medbragt mad i Museumscaféen.