Ferskvandsmuseet
Siimtoften - 8680 Ry - Tlf. 86 52 24 99 - E-mail: info@museumskanderborg.dk
Lukket pga ombygning.
På gensyn.
Følg med på facebook og se kalender for arrangementer ude af huset.
Lukket for sæsonen
åbner 1. april 2025
Lukket for sæsonen
åbner igen 1. maj 2025
Sommerferieaktiviter igen i 2025
Lukket for sæsonen.
Vi åbner igen i foråret 2025.
Lukket på grund af ombygning.
På gensyn i de nye lokaler.
Mandag
Kl. 14.00 - 17.00
Mandag, kl. 15.00 - 17.00
Torsdag, kl. 14.00 - 16.00
Torsdag
Kl. 9.00 - 12.00
Mandag kl. 13.00 - 15.00
Tirsdag kl. 14.00 - 16.00
Onsdag
Kl. 9.00-12.00
Læs om de udgravninger, som arkæologerne på Museum Skanderborg forestår.
Ferskvandsmuseet har igennem en årrække erhvervet forskellige både fra Det midtjyske Søhøjland. Bådene fortæller hver deres egen historie om forskellige former for fiskeri og sejlads. Den rekreative anvendelse af søerne afspejles fx i robåden og sejlkajakken fra Ry.
Herunder præsenteres et udvalg af de både, som Ferskvandsmuseet har erhvervet. Bådene opbevares i øjeblikket på magasin og kan derfor desværre ikke beses.
Ferskvandsmuseet har en lille samling af knobskibe. Knobskib er den jyske betegnelse for en båd lavet af en hel stamme - eller med andre ord en stammebåd. Knobskibe har været i brug op i 1800-tallet i Det midtjyske Søhøjland.
Den antikvarisk interesserede Rasmus Henrik Kruse så i 1830'erne disse allerede på den tid gammeldags både og har efterladt sig en beskrivelse, der er nedskrevet i 1834. Han fortæller således:
"Her inde i denne Skovegn findes en og anden Mærkelighed; lige indtil nu har der paa Søerne været brugt de saakaldte Knobskibe, der er udhulede Træstammer, og roes med en liden Aare; begge dele har en del tilfælles med de vilde Indianeres Canoer eller Knobskibe. Af mangel paa Træstammer af behørig Tykkelse ere disse Baade nu afskaffede i denne Egn, hvor de have vedligeholdt dem i mange Aarhundreder, paa en nær, som næsten er ubrugelig, og hvoraf jeg tog en Tegning".
Knobskibet fra Ry Marina er et næsten intakt knobskib, som er fremstillet af en udhulet egestamme. Det er i modsætning til de senere både, der blev bygget af bøg. Knobskibet har sandsynligvis været anvendt til transport og fiskeri på Birksø.
Båden har en plump facon med lige høje sider og korte spidse stævne. Den er ca. 260 cm lang og 70 cm bred. Et ca. 12 cm tykt, fast skot deler båden i to rum. I det bageste rum har roeren opholdt sig, i det forreste rum kunne net og grej opbevares.
En dendrokronologisk undersøgelse har vist, at knobskibet er bygget af træ, der er fældet i året 1611 - plus/minus 10 år. Knobskibet blev fundet i Birksø i 1978 ved udvidelsen af Ry Marina.
Den såkaldte udspændte stammebåd blev fundet i Mossø i 1928. Båden er dateret til yngre jernalder, omkring 440-520 e. Kr. De fundne træstykker måler 355 cm i længden og 77 cm i bredden. Den oprindelige stammebåd var formentlig under 5 m lang. Båden blev indleveret til Ferskvandsmuseet i 1998. Bådtypen kendes fra en række arkæologiske fund fra jernalder til sen vikingetid i et område, der strækker sig fra England over den jyske halvø til Mellemsverige og det nordvestlige Rusland. Indtil begyndelsen af 1900-tallet byggede man udspændte stammebåde i bl.a. Finland og Estland. På Borneo i Indonesien fremstilles de endnu i dag.
Om bådens konstruktion: Efter udhuling af en nyfældet stamme tvinges stammebådens tynde sider fra hinanden ved hjælp af pinde. De sættes fast, mens båden opvarmes, hvorved træet gøres smidigt. For at båden skal forblive i denne form, stabiliseres den med spanter eller tofter. Denne udspænding giver båden en let og slank form og gør den rummelig og sødygtig.
Et hold elever på Ry Højskole byggede i sommeren 2002 en rekonstruktion af den udspændte stammebåd fra Mossø i størrelsesforholdet 2:3. Denne båd er nu placeret ved siden af Ferskvandsmuseets udstillingsbygning på Siimtoften i Ry.
Robåden af typen inrigger, "firer m. styrmand", har været anvendt til rosport i Ry Roklub. Båden er 1050 cm lang og 129 cm bred. Den er efter al sandsynlighed bygget og søsat til Silkeborg Dameroklub i 1941.
Robåden er en klinkbygget træbåd, hvor årene er placeret i et stativ - en rig - på rælingen. Årelejet ligger inden for rælingens kant, heraf navnet "inrigger". Roerne sidder forskudt, og styrmanden sidder bagest i båden med ansigtet i sejlretningen. Båden har en lille køl, og for at nedsætte gnidningsmodstanden er den glatslebet og lakeret.
Sejlkajakken er en speciel bådtype, som blev udviklet fra begyndelsen af 1900-tallet og frem til midten af 1950'erne, i reglen af privatpersoner. Bådtypen har rod i den grønlandske kajak og den canadiske kano. Efter 1950’erne erstattedes de unikke sejlkajakker af den serieproducerede sejljolle.
Ferskvandsmuseets sejlkajak er 480 cm lang og 80 cm meter bred. Den er bygget af lister og forsynet med to master, sejl, sænkekøl og faldror. Det har ikke været muligt at finde ud af hvem, der har bygget Ferskvandsmuseets sejlkajak, og hvor den oprindeligt stammer fra. Vi ved, at isenkræmmer Killerich i Ry købte båden i 1955, og han havde kajakken til at ligge ved det nuværende Ry Marina og sejlede på Birksø.
Ferskvandsmuseet fik overdraget sejlkajakken i 1993.