Museumsskibet Gl. Turisten – en 90 års fødselsdag
Af Frede Johannsen
Som anført i Prospekt for Gl. Turisten her på hjemmesiden, blev Turisten bygget på Ry Havn af selskabet ”Ry Turistbåde” i 1922. Den 22. juni 1922 fik Gl. Turisten – dengang Turisten sin første sejltilladelse af Søfartsstyrelsen. Det er i år 90 år siden. Turisten blev i 1923 suppleret med Viking. De to både er så vidt vides de eneste turistbåde, der er bygget lokalt i Søhøjlandet. De er begge aktive. Som beskrevet solgte ”Ry Turistbåde” Turisten til Holger Østergaard i 1975. Båden sejlede derefter under navnet Line, og Holger passede godt på båden.
Formålet med erhvervelsen af Museumsskibet Gl. Turisten
Da den gennem årene kun har gennemgået få ændringer, fremstod den derfor meget autentisk, da den i 1999 blev tilbudt Ferskvandsmuseet. I 2000 blev båden vurderet af Skibsbevaringsfonden, der på baggrund af autenticitet, historie og tilstand erklærede den for bevaringsværdig. Denne vurdering førte til, at Ferskvandsmuseet købte Line med overtagelse den 1. september 2001. Af historiske grunde ønskede man at bevare det oprindelige navn, men for at undgå forveksling med rutebåden Turisten, omdøbte Ferskvandsmuseet Line til Museumsskibet Gl. Turisten. Dette navn blev accepteret af Søfartsstyrelsen. Ferskvandsmuseets formål med at erhverve båden var et ønske om at bevare denne enestående kulturarv og at anvende den aktivt til sejlende kultur- og kulturformidling.
Restaureringen af Gl. Turisten
Gennem årene havde Gl. Turisten kun gennemgået få ændringer. Ifølge billedmateriale kan det konstateres, at overbygningens farve ændredes fra brun til hvid mellem 1947 og 1955. Forkahytten blev fjernet i slutningen af 1960’erne, så der blev flere udendørs pladser på båden. Den oprindelige 4 cylinder Kelvin benzinmotor blev i 1942 påmonteret en gasgenerator pga. benzinmangel under 2. Verdenskrig. I 1960 blev den erstattet af en 4 cylinder Penta Hesselmann dieselmotor og i 1968 af en 4 cylinder Volvo/Penta dieselmotor med en Mercedes motorblok.
Efter Ferskvandsmuseets overtagelse blev der i 2001-2004 foretaget en omfattende restaurering, der blev udført af Jørgen ”Bådebygger” Jensen, Ry Bådebyggeri under tilsyn af Skibsbevaringsfonden. Alt er udført i materialer og håndværk som på bygningstidspunktet, så båden fremstår som da den blev taget ud af drift, men nu med en 56 hk Yanmar dieselmotor.
Men nu begyndte problemerne for alvor, nemlig da Søfartsstyrelsen kom ind i billedet. Det hører til sjældenhederne, at et fartøj, der er taget ud af skibsregisteret som erhvervsfartøj, nu efter 30 år ønskes optaget igen. Og så var der lige kommet helt nye regler for godkendelse. Gl. Turisten skulle opfylde de samme regler som en moderne færge på de store have. Der var ingen særregler for en gammel historisk båd på Himmelbjergsøerne. De fleste af Søfartsstyrelsens krav var selvfølgelig rimelige og hensigtsmæssige for passagernes, besætningens og skibets sikkerhed, men nogle var svære at acceptere. F.eks. skulle båden udstyres med 3 store redningsflåder. For det første ville de koste 50.000 kr. hver og ca. 50.000 kr. om året til eftersyn og nye nødrationer - herunder ferskvand. For det andet og måske det værste ville de skæmme båden fuldstændig.
Løsningen blev imidlertid, at godkendelsen kunne ske efter reglerne for havnerundfartsbåde. Her er der ikke krav om redningsflåder. Men til gengæld krav om, at skibet skal være synkefrit. Kunne Gl. Turisten gøres synkefri? Den skibsingeniør, der havde lavet stabilitetsberegningerne på båden blev kontaktet. Hans beregninger viste, at hvis der blev ilagt ca. 7 m3 opdriftsmiddel korrekt fordelt, ville båden være synkefri og stadig stabil, selv om den skulle tage meget vand ind. Det blev så gjort, og Gl. Turisten blev godkendt som synkefrit skib. Redningsflåderne blev droppet, og Gl. Turisten er således det mest sikre skib på Silkeborgsøerne. Båden fik sin sejltilladelse den 22. juni 2004. Skibets hovedsponsor, Dan Boyter, Pressalit A/S kunne nu døbe den Museumsskibet Gl. Turisten.
Den økonomiske støtte til restaurering mm.
De økonomiske midler til restaurering, indretning, anskaffelse af redningsudstyr og udstyr til formidlingsformål er skaffet fra privatpersoner, virksomheder og fonde. Det gælder Skibsbevaringsfonden, Århus Amts Museumsråd, Pressalit, Dan Boyter, Akva Waterbeds ApS, Topas Rejser, J.P.Hempels Fond, Farumgaardfonden, KB El-teknik, Sparekassen Ry, Ry Højskole, Fraster ApS, Importør af Yanmar Motor, Gertsen & Olufsen, Familien Hede Nielsens Familiefond, Hans Henrik Nielsen, Ferskvandsmuseumsforeningen og Friluftsrådet.
Da de donerede beløb ikke helt rakte til den nødvendige restaurering kautionerede den daværende museumsbestyrelse for et banklån, der i dag er tilbagebetalt. Skibslauget lagde mange arbejdstimer i restaureringsprojektet, og det har været et væsentligt bidrag.
Den løbende vedligeholdelse og drift
Det er også Skibslauget, der i dag står for den løbende vedligeholdelse, dvs. klargøringen om foråret inden Skibstilsynets godkendelse, søsætning og igen optagning om efteråret og klargøringen til vinteropbevaringen. Skibslauget står også for bookning og driften om sommeren, idet de stiller med skippere, bindemænd og formidlere. Der er for tiden 17 aktive, ulønnede medlemmer af skibslauget. De økonomiske midler kommer fra sponsorer og Ferskvandmuseumsforeningen.
Ejerskifte
Da Ferskvandsmuseet den 1. juni 2008 blev fusioneret med Skanderborg Museum, blev Museumsskibet Gl. Turisten overdraget til Ferskvandsmuseumsforeningen.
Museumsskibet Gl. Turisten som formidlingsskib
Gl. Turisten har været afbilledet på postkort, brochurer, fartplaner mm. siden ibrugtagningen af skibet i 1922. Skibet har således igennem flere generationer præget mange menneskers oplevelse af Det midtjyske Søhøjland. Denne historiske tradition for sejlads på søer og åstrækninger mellem Ry og Silkeborg vil vi gerne videreføre i form af formidlingsture. De tilbydes skoleklasser, lejrskoler, sponsorer og Ferskvandsmuseumsforeningens medlemmer. De økonomiske stramninger har bevirket, at skolerne har nedprioriteret udflugter og lejrskoler med mindre de kan få dem sponsoreret.
Siden 2004 har Museumsskibet sejlet mellem 50 og 60 ture årligt. Flere end 6000 personer har fået en formidlet oplevelse af natur- og kulturforhold betinget af de ferske vande.
I reparationsalderen
Gl. Turisten fylder som skrevet i indledningen 90 i 2012. Den gamle dame er i reparationsalderen. Nogle spanter i forskibet står foran udskiftning. Selvom det ikke i sig selv er en stor reparation, bliver det alligevel et omfattende arbejde, da dørken på fordækket, tankene og opdriftsmaterialer skal afmonteres for, at man kan komme til spanterne. Med konsulentbistand fra Skibsbevaringsfonden er der indhentet tilbud fra tre træskibsværfter.
Under forudsætning af, at pengene kan skaffes, er arbejdet overgivet til Hobro Værft ApS. Reparationen er budgetteret til at koste næsten 300.000 kr. Der er søgt midler fra Skibsbevaringsfonden, en lang række virksomheder og fonde. Skanderborg Kommune bidrager med 50.000 kr. Skibslauget bidrager igen med et stort antal arbejdstimer.
Gl. Turisten udnævnt til ”Historisk monument” i 2012
I Skibsbevaringsfonden inddeler man de historiske fartøjer i tre forskellige kategorier efter bevaringsværdighed: Fartøjer, som betegnes som ”Historisk monument” (i alt 12 stk. i Danmark), bevaringsværdige (knap 200 stk.) og alle de andre 800 registrerede fartøjer.
Den 26. maj 2012 blev Museumsskibet Gl. Turisten sammen med 5 andre fartøjer udnævnt til "Historisk monument" af Skibsbevaringsfonden. Dermed er Gl. Turisten kommet i fornemt selskab med i alt 18 danske skibe, som har fået denne særlige hæder. Skibsbevaringsfonden giver denne hæder til en lille gruppe af skibe, som har helt særlige kulturhistoriske kvaliteter som høj autencitet. I Gl. Turistens tilfælde fremhæves det, at skibet er et fint eksempel på skandinavisk motorbådsdesign fra 1920'erne. Gl. Turisten fremtræder i dag i store træk som skibet så ud i 1950'erne.
Udnævnelsen til "Historisk Monument" er også et skulderklap til Skibslauget Gl. Turisten, som står for den daglige vedligeholdelse og drift af skibet. For det fremhæves, at udnævnelsen til "Historisk monument" også er en målestok for fremragende skibsbevaringsarbejde. Af andre skibe, som i denne omgang udnævnes til "Historisk monument" kan nævnes motorfærgen "Helge", som sejler i Svendborgsund, og snurrevodskutteren "W. Klitgaard" fra Frederikshavn.